Film Babilon: olśniewający powrót do klasycznego kina?

Tom Jolliffe patrzy w przyszłość na Babilon, nadchodzący film Damiena Chazelle z gwiazdami, i zastanawia się, czy może to być film taki, jak kiedyś kręcili...

Kiedy Martin Scorsese opłakiwał ewolucję w kinie, która doprowadziła do niedostatku starego stylu filmowego, wywołał coś w rodzaju wrzawy. Coraz częściej inni poszli w ich ślady, tęsknie zastanawiając się, czy wysokobudżetowy spektakl ogranicza się wyłącznie do superbohaterów i filmów IP. Jak na ironię, wielu krytyków modelu kręcenia filmów MCU/Disney jest gwiazdami wspomnianych obrazów. Między innymi Anthony Mackie i Yahya Abdul-Mateen II, pomimo występów w rebootach, przeróbkach i filmach komiksowych, również wypowiadali się na temat monopolizacji kina przez MCU et. glin.

Babilon 2022

Czasami pojawia się film, który zaskakuje cię autentycznym sentymentalizmem. Top Gun: Maverick może nie był tym, co Scorsese nazwałby „kinem”, ale jego oldschoolowe podejście i minimalne wykorzystanie CGI oraz wyjątkowo skoncentrowana fabuła wydawały się świetnym hitem akcji z przeszłości. The Northman nie przyciągnął masowej publiczności, ale wciąż był imponująco staroświeckim eposem hollywoodzkiej brawury lat 50. i brutalności kina europejsko-azjatyckiego. Inni filmowcy nadal doceniają hollywoodzkie i światowe kino sprzed lat 80., które przenika ich twórczość, ale na przykład Tarantino i Baz Luhrmann być może skłaniają się ku pastiszowi lub przesadnemu hołdowi. 

Damien Chazelle należy do nowej generacji filmowców, którzy wydają się dążyć do postępu w kinie, patrząc wstecz. Whiplash mógł nie do końca sugerować, że stanie się czymś w rodzaju bastionu ożywienia uśpionych gatunków, takich jak musical (La La Land) czy film historyczny (Pierwszy człowiek). Whiplash w rzeczywistości miał w swoim podejściu piętno starego kina europejskiego.

Chazelle wystrzelił z linii startowej niezależnym przebojem ze skrupulatnym filmowaniem i intensywnym skupieniem się na postaciach, a jego wzrost poziomów budżetowych wydaje się zapoczątkować przejście do kręcenia filmu na kliszy zamiast cyfrowej. To kosztowny proces, niektórzy mogą powiedzieć, że pobłażliwy, ale z wynikami trudno się spierać. Film wygląda po prostu bardziej olśniewająco dla oka, podczas gdy cyfrowy często może wyglądać zbyt czysto.

Babilon 2022

Jeśli Pierwszy Człowiek poszedł trochę pod radar, pomimo uznania krytyków, to jego nowy Babilon jest wzmocniony dodatkową mocą gwiazd. Chociaż Ryan Gosling jest niewątpliwie popularny, jest nieco uzurpowany jako przyciąganie kasowe przez kombinację jeden-dwa Brada Pitta i Margot Robbie. Babilon cda wypuścił swój pierwszy zwiastun i przynajmniej wizualnie wyniki wyglądają spektakularnie, podczas gdy Robbie również wygląda prawie jak dobry zakład na Oscara z samego zwiastuna.

Jest coś, co wydaje się ciepło staromodne w stylu kręcenia filmów, nawet jeśli tematyka może zbliżać się do skrajności, których z pewnością nie zobaczyłbyś w klasycznym hollywoodzkim kinie. To, co potencjalnie reprezentuje Babilon cały film, to piękna fuzja wspaniałego kina minionej epoki z Hollywood, ale także kina europejskiego. Film z pewnością przywołuje na myśl produkcję Powella i Pressburgera z odcieniami Davida Leana, ale ma też Felliniego i Antonioniego w swoim DNA. 

Wśród wielu filmów, które przywoływał zwiastun, od razu przyszedł mi na myśl 8 1/2 Felliniego. Po pierwsze jest to film o filmie. Dzieło Chazelle skupia się na Hollywood z lat 20., kiedy branża osiągała szczyty przepychu, przepychu i uroku bycia supergwiazdą z supergwiazdami epoki niemej, takimi jak Chaplin. Ten blichtr i hedonizm przetrwały kilka następnych dekad, nawet jeśli na ekranie kod produkcji dokładnie kontrolował moralną pozycję filmów.

Zwiastun Chazelle drażni wspaniałe szerokie ujęcia, strzały ze śledzenia, ostrożne blokowanie i dużo kinetyki (czy to ruch z komedii fizycznej, taniec, czy więcej). Z konstrukcji ujęć ma wyraźną szczyptę Felliniego, który wraz z wieloma innymi filmowcami tamtych czasów zdecydowanie wywarł trwały wpływ na trendy stylistyczne.

Następnie, oprócz niektórych zakresów i kompozycji czegoś takiego jak 8 1/2, zdjęcia są pięknie żywe, mieniące się kolorami. Przywołuje kino epoki Technicolor. Kręcenie filmu niewątpliwie w tym pomogło, ale dodatkowo kolory są przede wszystkim ciężkie, odważne, a produkcja i kostiumy są z pewnością bogate (i pięknie uzupełniają oświetlenie i kolorystykę).

Brad Pitt Babilon

W kinematografii pojawiły się ostatnio trendy. Jednym z trendów jest desaturacja i tworzenie niemal monochromatycznych szarości (wydaje się to bardzo popularnym posunięciem również w telewizji). Być może ma to więcej wspólnego z gradacją, ponieważ filmowcy mają tendencję do usuwania kontrastu i koloru z obrazu lub, co dziwne, zmniejszania jasności (lub pozostawiania filmu o wyglądzie loga, jakby nie został dotknięty).

Drugą stroną jest wzmocnienie koloru do agresywnych ekstremów, które w przypadku cyfrowej wysokiej rozdzielczości prawie ranią oczy. Może to być jeszcze bardziej irytujące w filmach z nadmiarem CGI lub zastosowaniem rozmycia ruchu. Wszystko zaczyna wyglądać na fałszywe. Technicolor oczywiście nie wyglądał naturalnie, ale miał w sobie ciepło i poczucie ręcznie malowanej rzeczywistości. Wprowadzenie filmu kolorowego wyglądało wtedy bardziej realistycznie, zachowując jednocześnie bardzo wyraźną estetykę filmu, która różni się od tego, co widzi oko. To właśnie sprawia, że ​​filmy wydają się tak definitywnie „filmowe”.

Z tego też powodu tak wiele cyfrowych filmów 4-8K lub nowoczesnych popularnych szybkości klatek (takich jak 30 lub 60 kl./s zamiast nietypowych 24 kl./s) czasami wygląda jak filmy influencerów/materiały informacyjne. W tradycyjny sposób, szczególnie w przypadku wyraźnego filmu ziarnistego, twoje oko prawie wypełnia lukę. Stajesz się częścią procesu. Chociaż w zasadzie powinno to wyglądać bardziej naturalnie, 60 klatek na sekundę ma w rzeczywistości odwrotny skutek i wydaje się nienaturalne. To, co jest dziwne i wyraźny trend w produkcjach Netflix i Amazon, to to, że bardzo proste, starannie sfotografowane filmy są w modzie.

Cały ten blichtr, splendor i energia doprowadzą film do tej pory, ale z Chazelle u steru, z dobrą passą trzy za trzy, można bezpiecznie założyć, że nie ulegnie nadmiernemu pobłażaniu. Zdecydowanie jest atmosfera tajemnicy w tym, jak film się potoczy. Zarys jest wystarczająco niejasny, by pozostawić niespodzianki. Było wiele przedstawień hollywoodzkich ekscesów, a czasami same filmy ulegają nadmiarowi i brakowi spójnej narracji. Ponownie jednak Chazelle, miejmy nadzieję, nie ulegnie temu.

Pomijając Pitta i Robbiego, Babilon ma również interesującą i eklektyczną obsadę, z Jean Smart, Tobey Maguire, Diego Calvą, Samarą Weaving, Olivią Wilde, Li Jun Li, Flea i… I… jedyny… jedyny… Eric (mf) Robertsa. Jeśli mam być szczery, tak samo jak oldschoolowa estetyka i uroczo nostalgicznie wyglądająca oldschoolowa epicka atmosfera, inną wielką zaletą dla mnie jest triumfalny powrót Erica Robertsa na duży ekran. Sprawdź gdzie obejrzeć Babilon cały film online tutaj

Roberts już dawno powinien wrócić. Wśród jego nieustannego dorobku części bitowych w ciągu ostatnich 20 lat (w filmach o tytułach takich jak MMA Cop 2 i Amityville Bigfoot), miał kilka wyróżniających się ról w telewizji, a dodatkowo w kinie autorskim. Pomimo kariery, która nie obejmowała tak wielu oczekiwanych w jego wczesnych latach (gdzie Roberts miał trzy nominacje do Złotego Globu i nominację do Oscara), Roberts wciąż od czasu do czasu ma okazję przypomnieć nam, że jest świetnym aktorem w swoim dniu. Jest odpowiednio oślizgły w Mrocznym rycerzu . Jest enigmatyczny w krótkiej, ale efektownej scenie w Inherent Vice (gra postać, która zasadniczo działa jako katalizator dla historii). Chodzi o to, że niektórzy całkiem wielcy reżyserzy rozpoznali tę jakość lub wciąż pamiętają płonący talent Star 80, King of the Gypsies i Runaway Train. Wśród intrygującej selekcji członków obsady, zobaczenie Erica Robertsa z powrotem w dużym filmie jest zdecydowanie przyjemne. 


Naprawdę nie robią już wystarczająco dużo filmów tego typu. Babilon to bardzo wyraźny powrót, nawet do imponującego czasu trwania i jestem pewien, że Chazelle przypomni ludziom, jak kiedyś kręcono filmy. Nie możesz się doczekać Babilonu? Daj nam znać, co myślisz w komentarzu!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przeczytaj najnowszą recenzję Czarna Pantera 2

Film „Tár”: Oszałamiająca praca skomplikowanego geniusza Cate Blanchett

Recenzja filmu Buzz Astral oraz podsumowanie